Ik heb een prachtig houten nachtkastje, vorig jaar gekocht op een rommelmarkt in het zuiden van Frankrijk. Het stond een hele tijd eerst beneden, in de garage, omdat ik de slaapkamer eerst moest veranderen. Nu heb ik dat gedaan. Een heleboel verzet en anders ingericht, en het nieuwe nachtkastje erbij gehaald. Het staat absoluut prachtig!
Nu werd ik vorige nacht wakker, en hoorde ik precies iets. Het heeft heel lang geduurd voordat ik het kon thuisbrengen en plaatsen, maar het komt dus echt uit dat nieuwe nachtkastje. Wat zou dat kunnen zijn? Het klinkt een beetje als gekraak of zo. Heel zachtjes, maar toch echt aanwezig. Is dat het oude hout dat zich zet of zo? Het stond natuurlijk eerst in de koude vochtige garage, en nu in de slaapkamer waar het toch warmer en vooral droger is, maar wat zou dat kunnen zijn?
Het is al het tweede meubel hier dat lawaai maakt. In de badkamer heb ik een hele grote rieten mand voor de vuile was. Als je in bad ligt valt het echt op: die kraakt. En niet zo'n beetje ook! Daar had ik een plausibele uitleg voor: ik neem aan dat het riet het vocht opneemt uit de lucht als je in bad ligt, en dat het dan kraakt, maar zeker ben ik ook hier niet.