Jullie hebben inderdaad veel geluk gehad, want indien uw ouders wel al hadden betaald, waren ze dat waarschijnlijk allemaal kwijt geweest!
Voordat een bouwfirma failliet gaat, loopt hij natuurlijk eerst schulden op. Meestal ook bij de sociale zekerheid, de belastingen en of de afbetaling bij de bank, en van alle schuldeisers, dus van alle gedupeerde klanten plus alle officiële instellingen, komen de klanten pas op het laatst. De kans is dus klein voor een klant om nog iets te recupereren.
Nu, de truc is om ervoor te zorgen nooit meer te betalen dan de werkelijk uitgevoerde werken, maar dat is niet zo simpel.
-je krijgt natuurlijk altijd meer facturen voorgeschoteld dan al uitgevoerd ;
-als leek is het niet in te schatten welke werken ook echt al werden uitgevoerd ;
-zeker een aannemer die in slechte papieren geraakt, zal mooie praatjes hebben.
Je loopt dus gemakkelijk in de val. Nu, het is te vermijden, want schulden hebben bij de sociale zekerheid en bij de belastingen is informatie die je kunt opvragen. Die bedrijven hebben namelijk een inhoudingsplicht, wat inhoudt dat een deel van de factuur rechtstreeks naar de schuldeisende officiële instantie gaat: dus naar de RSZ of naar FOD. Je kunt dus in eerste instantie al vermijden om met een aannemer te werken die inhoudingsplicht heeft.
Ik begrijp dat uw ouders nu schrik hebben. Ik werk in een advocatenbureau, vandaar dat ik er wel het één en ander van weet (ik ben maar secretaresse hoor...), maar zeker uw ouders zou ik doorverwijzen naar een bedrijf dat fungeert als tussenpersoon voor verbouwingen en renovatiewerken. Jullie moeten nu terug offertes opvragen, zij doen dat voor u. Ze vergelijken de offertes ook voor u en komen met oplossingen en voorstellen. Zij checken de solvabiliteit van de aannemers met wie ze werken en ze bewaren uw voorschotten op een veilige rekening en betalen alleen die werken die al werden uitgevoerd. Dat is echt heel interessant. Daarbij volgen zij de werken voor u op, zorgen ervoor dat alles kwalitatief wordt gedaan, en ze zijn dikwijls niet duurder dan wanneer je zelf prijzen gaat opvragen omdat veel bouwondernemers graag willen werken voor zo'n bedrijf. Het is dan niet een eenmalige klant, maar misschien een trouwe klant voor hen.
Daarnaast bestaan er labels in de bouw. Kwaliteitslabels, die enkel gegeven worden aan bedrijven die solvabel zijn. Nu, hou de moed erin, spreek hier eens over met uw ouders. Het zou zonde zijn dat ze er niet mee verder gaan.